Uusi ohje ylinopeuksien seuraamuskynnyksestä

Ajokieltoseuraamuksen poistaminen toistuvista lievistä ylinopeuksista on poliisin arvion mukaan lisännyt etenkin lieviä ylinopeuksia, mihin on vaikuttanut myös kuljettajien tietoisuus poliisin puuttumiskynnyksestä. Ylinopeusvalvonnan tehostaminen ja puuttumiskynnyksen alentaminen on sen vuoksi yleisen liikenneturvallisuuden kannalta perusteltua.

Poliisihallitus on 30.4-2025 antanut uuden, osittain salaisen ohjeen seuraamuskynnyksestä.  Ohjeen mukaan nopeuden mittauslaitteen näyttämästä nopeudesta tehdään aina tekninen varmuusvähennys, jonka määrä on mitatuista enintään 100 km/h nopeuksista 3 km/h ja sen ylittävistä nopeuksista kolme prosenttia ylöspäin pyöristettynä. vähintään 4 km/h. Keskinopeusmittauksessa ei erillistä vähennystä tehdä, koska vähennys huomioidaan mittaustapahtumassa. Ohje tuli voimaan 2.6.2025.

Tarkempaa suositusta tarkasta puuttumiskynnyksestä ei ohjeen julkisessa osassa esitetä, vaan siinä ainoastaan viitataan TLL 165 §:ään, jonka mukaan liikennevirhemaksu voidaan määrätä, jos suurin sallittu nopeus ylitetään yhdelläkin kilometrillä tunnissa. Ohjeessa korostetaan, että nopeusrajoituksilla halutaan varmistaa tilannekontrollin säilyminen niin, että ajoneuvon kuljettaja pystyy hallitsemaan ajoneuvonsa kaikissa liikennetilanteissa ja pysäyttämään sen tien näkyvällä osalla kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Tilannekontrollilla on merkitystä varsinkin talvisissa olosuhteissa.

Sanktion pelote on sinänsä hyvä syy noudattaa nopeusrajoituksia, mutta TLL 160 § velvoittaa myös jättämään seuraamuksen määräämättä, jos liikennerikkomus on ilmeisesti johtunut anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta tai ajattelemattomuudesta taikka jos seuraamuksen määrääminen muusta syystä olisi ilmeisen kohtuutonta. Ohje ei voi sen vuoksi tarkoittaa, että kaikissa olosuhteissa seuraamuskynnys olisi tasolla 1 km/h vaan sen tulee edelleenkin perustua tilannekohtaisesti arvioituun onnettomuusriskiin, kuten keliin, näkyvyysolosuhteisiin ja muuhun liikenteeseen. Liian suuresta tilannenopeudesta on muutoinkin mahdollista määrätä sakkorangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Tutkimusten mukaan ylinopeusvalvonnan tehostamisen arvioidaan vaikuttavan eniten suurimpiin ylinopeuksiin, jolloin suurimmat nopeudet alenevat muita enemmän ja saavutettu keskinopeuden aleneminen parantaa turvallisuutta enemmän kuin alenema, joka seuraisi siitä, että kaikki alentavat nopeuttaan likimain yhtä paljon.

Risto Tuori

Lisäys 16.8.2025: Nyt annettu ohje seuraamuskynnyksestä ei sisällä ohjeita seuraamuksen määräämisestä yli 20 km/h ylinopeuksista. Uuden tieliikennelain ja korkeimman oikeuden ratkaisun 2023:35 johdosta on jo pitkään odotettu, että sakotuskäytännön laillisuuden, yhtenäisyyden ja yhdenvertaisuuden takaamiseksi myös poliisin sakkomenettelystä olisi annettu uusi ohje, sillä poliisihallituksen vuonna 2019 vahvistama ns. sakkokäsikirja on 1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain johdosta todettu vanhentuneeksi.  Poliisin ja tuomioistuinten tulisi silti ottaa huomioon, että rikoslain 23 luvun 1 § 3 momentin mukaan sakkorangaistusta ei voi määrätä, jos teko on ollut omiaan aiheuttamaan vain vähäistä vaaraa.